Nog niet iedereen heeft de lijst voor de kerstboekenkeuze ingevuld. Denkt u er aan om dat deze week alsnog te doen, dus voor 10 november a.s.
Nog niet iedereen heeft de lijst voor de kerstboekenkeuze ingevuld. Denkt u er aan om dat deze week alsnog te doen, dus voor 10 november a.s.
In de bijlage treft u de nieuwe schoolgids aan. Deze is ook geplaatst op de website. Lees hem even door, er staat wel één en ander in wat belangrijk is.
In de bijlage treft u de nieuwe schoolgids aan. Deze is ook geplaatst op de website. Lees hem even door, er staat wel één en ander in wat belangrijk is.
U weet dat wij als team samen de week openen met gebed. We staan stil bij de week die komt en bij het voorbije weekend. En in de afgelopen weken is de gebrokenheid tussen Israël en de Palestijnen zeer zichtbaar en zeer pijnlijk. Het gaat om een conflict tussen twee volken, maar ook over een conflict tussen (het) joden(dom) en moslims. De strijd is voelbaar, ook hier in Nederland.
Deze week had één van onze collega’s de opening en zij nam ons mee in de Bijbel, naar Openbaringen 21: 1-4. Een heel ander perspectief, een verre droom, zo zou het kunnen voelen. Zeker als je kijkt naar de moeiten die we ervaren (op wereldtoneel, maar ook bij personeelsleden, ouders en kinderen). Vervolgens mochten we een stukje zien van een video op YouTube, dat gaat over het lied “One Day – Matisyahu”.
Als iets een hoopvol lied is, is dit het wel. One day, heet de song die 3000 joden en moslims gebroederlijk zingen tijdens het concert van de Israëlische zanger Matisyahu. Meerstemmig, in drie verschillende talen. Wij krijgen er kippenvel van. Soms vraag je je af of vrede in het Midden-Oosten überhaupt nog mogelijk is, maar dit filmpje, dat deze week massaal gedeeld werd via de website van Christenen voor Israël, biedt hoop. Drieduizend joden en moslims kwamen bij elkaar in een zaal in Haifa, bij het concert van de joodse zanger Matisyahu. Een klein uurtje oefenen leverde dit prachtige resultaat op. De organisatie Koolulam, die mensen uit verschillende culturen bij elkaar wil brengen door middel van muziek, legde alles vast.
Dit lied is natuurlijk zo voorbereid en de inhoud van de tekst komt niet recht uit de Bijbel. Toch is het een bemoedigend lied, dat zelfs mensen die nu zó in oorlog verwikkeld zijn, in 2018 nog samen dit lied zongen. Laten we hopen en bidden dat de woede weer bedaren mag (ook in andere delen van de wereld) en dat mensen elkaar weer in vrede willen opzoeken.
קולולם | One Day - Matisyahu | חיפה | | 14.2.18 - YouTube
Zoekterm: one day matishua op Youtube.
Een prachtig stukje hoop in een moeilijke tijd, dat ik graag via de Nieuwsmail wilde doorgeven aan u.
Sinds we bij de Scholengroep IJsselRijk horen, is de verantwoording over de kwaliteit van ons onderwijs naar de Inspectie van het Onderwijs ook daar komen te liggen. In de afgelopen maand is de Inspectie op het IJsselRijk kantoor langs geweest om de kwaliteit van het onderwijs te waarderen. Zij komen tot de conclusie dat IJsselRijk en haar onderliggende scholen (waaronder uiteraard ook Oene) VOLDOENDE gescoord hebben! Dat is een feestje waard! Uiteraard zijn er nog verbeterpunten, en daar gaan we ook hard aan werken, maar er valt uiteraard ook altijd weer wat spanning van de schouders. We zijn goed bezig en we zijn goed op weg voor Goed Christelijk Onderwijs!
De functie van cijfers, en waarom u ze wat minder ziet.
Met de komst van thematisch onderwijs en het maken van reken-, taal en spellingsoefeningen op een Chromebook verandert er ook wat in het becijferen van het leerwerk van uw kind. Het betekent ook een andere kijk op toetsen en cijfers. In de bijlage die met deze Nieuwsmail meegestuurd wordt kunt u een complete uitleg vinden. De kortste samenvatting hiervan vindt u hieronder:
Het leren rekenen en de taalontwikkeling zijn een continu leerproces waarvan toetsen vooral dienen als instrument voor de leerkracht: om bij te sturen of te herhalen bijvoorbeeld. We noemen dit formatieve toetsen. De leerontwikkeling geven we liever weer in leer-ontwikkel-grafieken, die in Parnassys/Snappet te zien zijn. Kinderen toetsen tegenwoordig op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld een verslag, presentatie of collage. Ook daarin zitten beoordelingscriteria zodat wij kunnen vaststellen of het kind de leerstof beheerst. Tenslotte gebruiken we het toetsen en het becijferen nog steeds bij met name kennistoetsen. Voorbeeld van een groeigrafiek:
Op woensdag 1 november wordt de dankdag voor gewas en arbeid gehouden. Deze dienst begint om 9.30 uur in de Hervormde Kerk van Oene, waar prop. J.P. Bredenhoff hoopt voor te gaan. Een ieder is van harte welkom om deze dienst bij te wonen. Het thema is: Waar kijk je naar? Het Bijbelgedeelte waar over gesproken zal worden staat in Johannes 6 : 1 – 15. Alle kinderen (ook van groep 1) worden om 9.10 uur op school verwacht, zodat we gezamenlijk naar de kerk kunnen lopen. We zouden graag willen dat de ouders van de kinderen uit de onderbouw zoveel mogelijk bij hun kind gaan zitten. Deze week krijgt u allemaal het gezinsdagboekje als extra aanvulling op deze dienst. A.s. vrijdag komt dhr. Bredenhoff op school om in de klassen al vast wat voor te bereiden voor de dienst. De collecte bij de uitgang is bestemd voor Woord en Daad, in het bijzonder voor ons adoptiekind Woodson Jean.
Als de dienst is afgelopen mogen de kinderen naar huis.
En dan een laatste opmerking: een snoepje in de kerk is goed, maar een hele rol is echt niet nodig…..
Maandag 30 oktober willen we starten met het nieuwe thema: Kunst! Wij schenken hierbij aandacht aan de kleur rood. Hierbij kunnen we denken aan Herfst en Sinterklaas.
Groep 1 t/m 3 gaat werken over het boek: Kobe maakt een museum. Hierbij maken wij ook gebruik van onze hoeken waar wij een depot, een werkplaats en een atelier gaan maken. We gaan in de klas een museum inrichten. Ook zullen er kunstenaars op bezoek komen. Groep 4 t/m 8 gaat naar het Rijksmuseum en het Oener museum. Zij zullen zich verdiepen in Rembrand, de gouden eeuw en de verschillende kunstvormen. Zij gaan een museum inrichten in de grote hal. Wij hopen weer veel te leren van dit kunstzinnige thema.